Четвер, 19.10.2017, 19:10
Вітаю Вас Гість | RSS

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 20
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Матеріали

Головна » Статті » Поради логопеда

Консультація

 

Смоляр Марина Юріївна, 

вихователь центру розвитку дитини "Калинка" 

(консультація для вихователів груп компенсуючого типу з вадами мовленнєвого розвитку)

РОЗВИТОК СЛОВЕСНОЇ ТВОРЧОСТІ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ

Словесна творчість — один із найскладніших видів дитячої творчості. 

На даний час розвиток словесної творчості є однією із нагальних проблем. Так, як з кожним роком збільшується кількість народжуваних дітей, і в той же час збільшується кількість технічних засобів, тому більшість дітей з дитинства весь свій вільний час проводять за гаджетами, які не дозволяють їм повноційно розвиватися. Тому вихователі, логопеди, батьки повинні пам’ятати, що світ дитинства, внутрішній світ дитини - ключ до багатьох хвилюючих проблем нашого життя. Творчі, інтелектуальні можливості дитини невичерпні. Розкрити, реалізувати їх - завдання неймовірно важке.

Природа виникнення дитячої творчості неординарна. У педагогіці склалися дві протилежні тенденції в підході до цього питання. В одних випадках джерело творчості розглядається, як результат лише внутрішніх, самозароджуючих сил дитини. Становлення творчих здібностей зводиться цілком до спонтанного моменту. В інших випадках джерело дитячої творчості шукають в самому житті, в мистецтві. Створення відповідних педагогічних умов є гарантією активного впливу на розвиток дитячої творчості.

Творче розповідання дітей розглядається як такий вид діяльності, який захоплює особистість дитини в цілому: вимагає активної роботи уяви, мислення, мовлення, прояви спостережливості, вольових зусиль, участі позитивних емоцій. В основі творчого розповідання лежить процес переробки і комбінування уявлень, що відображають реальну дійсність, і створення на цій основі нових образів, дій, ситуацій, які мали раніше місця в безпосередньому сприйнятті. Єдиним джерелом діяльності уяви є навколишній світ. Тому творча діяльність знаходиться в прямій залежності від багатства і різноманітності уявлень, життєвого досвіду, що дають матеріал для фантазій.

Словесна творчість – найбільш складний вид творчої діяльності дитини. Можливість розвитку творчої мовної діяльності виникає в старшому дошкільному віці, коли у дітей з’являється досить великий запас знань про навколишній світ, який може стати змістом словесної творчості. Діти опановують складними формами зв’язного мовлення, словником. У них виникає можливість діяти за задумом.

Розвиток словесної творчості – складний і несамостійний процес, який з’являється в безпосередньому зв’язку з розвитком інших психічних процесів.

Дитина вчиться використовувати свій життєвий досвід, передавати його в зв’язному оповіданні. У неї формується вміння зрозуміло, чітко, послідовно викладати свої думки. Завдання вихователя – розкрити творчий потенціал кожної дитини створивши емоційний настрій, давши поштовх творчій уяві. Важливо, щоб дитина прагнула до цікавості сюжету, не забуваючи про словесне оформлення казки.

Існують наступні типи творчих розповідей:

1. На наочній основі :

1) описові і сюжетні розповіді про іграшку

2) за сюжетно-ігровою ситуацією

3) розповідь за картинами

4) описові розповіді про природу

2. На словесній основі :

1) придумування кінця до початку розповіді вихователя

2) розповідь на запропоновану тему

3) самостійне творче складання розповідей

4) розповіді з опорою на власний досвід дітей

Прийоми для розвитку словесної творчості:

1) прослуховування аудіозапису казок;

2) бесіди (прогностичні, аналітичні, узагальнюючі);

3) перекази (докладні, вибіркові);

4) різні форми драматизації:

- виконання пластичних етюдів, що зображують того чи іншого героя в різних ситуаціях;

- виконання (повторення) реплік героїв;

- розповідання по ролям;

- інсценування

5) ілюстрування казок

6) проведення правильної систематичної роботи з розвитку мовлення дітей і навчання їх рідної мови: розширення словникового запасу, оволодіння граматичними нормами й удосконалювання звукової культури мови (загальних мовних навичок), розвитку зв’язного мовлення – діалогічного (у спілкуванні) і монологічного (у переказі й складанні власної розповіді);

7) своєчасний розвиток активного сприйняття художнього слова;

8) виховання поетичного слуху й удосконалювання навичок виразного читання.

Приклад завдань, які можна використовувати для розвитку словесної творчості:

Завдання «Намалюй казку».

Діти прослуховували відому казку «Рукавичка». Після прослуховування їм пропонувалося намалювати ілюстрацію до неї, потім дитину прохали розповісти про намальоване.

Завдання «Склади казку».

Дитині послідовно показувалася одна або кілька картинок і прохалося придумати по ним казку на певну тему.

Завдання «Склади свою історію з опорою на план-картинку».

Дитині пропонується придумати історію за запропонованим планом і включити в свою розповідь запропоновані педагогом персонажі.

 

Завдання «Придумай загадку по картинці».

Дитині демонструється картинка з зображеним предметом. Потім пропонується скласти свою загадку про побачений предмет (не називаючи прямо даний предмет).

Завдання «Закінчи казку»

Для дітей пропонувався найпростіший сюжет з декількох речень. Наприклад: «Жили були мати та троє дітей, Ольга, Микола та Павло. Жили вони дуже-дуже бідно. Інколи навіть і шматка хліба не було. Батька у сім’ї уже давно не було. А мати завжди тяжко працювала в полі на суворого пана. Микола та Павло завжди бігали на подвір’ї та розважалися, їм ніколи не хотілося допомагати матері, а ось Ольга завжди поралася по господарству, готувала їжу, прала білизну. Ось одного разу… »

Після цього ми прохали дітей закінчити казку, вигадавши до неї продовження.

Завдання «Казка за серіями картинок»

Перед дітьми розкладається серія картинок. Початок казки складається по першій картинці ( «Жили-були ...»). Друга картинка розглядається більш детально: дорослий звертає увагу дітей на більш дрібні предмети: «Як ви думаєте, що це таке? Цікаво, навіщо він (вона, воно) тут потрібен?». Імена героям, запитати, який персонаж особливо. У процесі роботи з картинками потрібно емоційно реагувати на дитячі репліки, допомагаючи в створенні казки та описі героїв, ставити в динамічному темпі навідні запитання. Коли казка буде придумана, можна запропонувати дітям розповісти її кому-небудь з рідних, а також повідати слухачам про процес її створення.

Завдання інсценування

В процесі інсценівок дітям пропонується «пожвавити» казку: придумати костюми, розробити поведінку персонажів відповідно до їх характерів, продумати міміку, жести, інтонацію кожного героя. Мета такого завдання – активізація творчого ставлення до слова. Творче осмислення мало проявлятися в умінні трансформувати словесний казковий образ в драматичний. Дана інсценівка може бути продемонстрована батькам, дітям.

Завдання складання казки про іграшку

Для творення казки підбиралися іграшки. Давалося дітям завдання – уважно подивитися запропоновані іграшки і вигадати казку.

Завдання «Введення нового героя у запропоновану казку»

Для введення нового героя діти повинні були уважно прослухати запропоноване оповідання (казку) і виконати поставлене завдання.

Завдання «Складання казки на вільну тему»

Цей жанр – вершина словесної творчості дітей. Дитина повинна самостійно придумати назву казки, персонажів, умови для дії героїв, сама дія: зачин, кульмінацію, кінцівку.

Категорія: Поради логопеда | Додав: Калинка (18.04.2017)
Переглядів: 91 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
КАЛЕНДАР ПОДІЙ
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Пошук
Корисні посилання
описание для кнопки описание для кнопки описание для кнопки описание для кнопки описание для кнопки описание для кнопки